Ruumiharidus on interdistsiplinaarne lähenemine, mis kombineerib erinevaid valdkondi nagu näiteks arhitektuur, urbanism, kodanikuaktiivsus ja -osalus, sotsioloogia, antropoloogia, geograafia, kultuuri- uuringud. Ruumihariduse eesmärk on tutvustada erinevaid linnahariduslikke teemasid ja meetodeid ning suunata inimesi pöörama tähelepanu erinevatele ruumi aspektidele, võimaldades neil seeläbi osaleda ruumi loomises.
Ruumiharidusega on seotud mitmed Linnalabori projektid. Varasemalt oleme viinud läbi urbanistika kursuseid (2008-2010a), korraldanud rahvusvahelise õpitoa noortele linnaaktivistidele (2012a), kaardistanud “Ohutu koolitee” projekti raames ohtlikud paigad kooliteedel ja loonud koolidele liikumiskavad (2012-2014a), andnud koostöös Rumeenia partneriga Asociatia Komunitas välja ingliskeelse Urban Pedagogy kogumiku linnahariduse teemadel (2013a), korraldanud Tartu Loodusmajas noorte linnakeskkonnaringi (2013-2014a) ja arhitektuuri töötoa Tallinna Noortenädala raames (2014a). 2014. aastal korraldasime ka esimese koolinoorte arhitektuurikonkursi "Unistuste koolimaja" ja 2015. aastal koolinoorte arhitektuurikonkursi "Minu unistuste koolihoov".
Koolihoovid võiks pakkuda midagi palju enamat - Siiri Treufeld kirjutab koolihoovide mitmekesistamisest ja potentsiaalist linnaruumis (Postimees, 25.10.2016)
Staadion, muru, burgeriputka - see ongi kõik, mida koolihoov peaks pakkuma? - Epp Vahtramäe artikkel 2015. aasta koolinoorte arhitektuurikonkursi teemal (Eesti Päevaleht 08.12.2015)
Koolinoorte arhitektuurikonkurss "Minu unistuste kodutänav" on selleks aastaks läbi, zhürii on kogunenud ja parimad tööd välja valitud. Konkursi teemavalikuga soovisime panna noori mõtlema neid ümbritseva tänavaruumi üle. Samuti soovisime võistlustööde abil näha, millist elukeskkonda just lapsed ja noored ootavad ning millisest linnast nad unistavad. Zhürii sõnul oli tööde puhul märgata, et tänav pole laste jaoks vaid liikluskoridor. Tähtis on mõista, et inimeste ruum eksisteerib ka edaspidi paralleelselt ja konfliktis autodega. Suund peaks olema tasakaalu leidmine erinevate liikumisviiside vahel.
Põhikooli auhinnatud tööd:
I koht: "MINU UNISTUSTE KODUTÄNAV" - Anette Bollverk (Järva-Jaani Gümnaasium, juhendaja Maris Piiroja)
Zhürii kommentaar: Autor on tegelenud väga konkreetselt tänavaga, mis on mõeldud igale inimesele. Ideed võiks täitsa teostada päris linnaruumis. Soovitus edasi mõelda seoste üle erinevate ruumide vahel ja sellele, kuidas erinevad ruumid koos toimivad. Väga head mõtted tänavaruumi lahendamisel, kuna on märgatud erinevaid ühiskonnagruppe. On osasnud näha tänava ruumielementide mitmekesiseid võimalusi ja neid ära kasutanud,
II koht: "PUUDEALLEE" - Laura Restov (Kehra Gümnaasium, juhendaja Anne Tanne)
Zhürii kommentaar: On hea, et autor on keskendunud ühele kindlale teemale. Loodusliku täiendamine disainiga. Ilus visuaal. Märgatud on sesoonsust. Tähelepanuväärne on, et lehti ei riisuta. On võtnud ette olemasoleva materjali ja selle lõpuni läbi töötanud.
III koht: "LÄHEDAMAL LOODUSELE" - Annabel Hiiu, juhendaja Anne Tanne)
Zhürii kommentaar: Läbi töötatud pind, töös on oluline jõgi. Autor oskab ruumi tajuda ja mõtestada ning näeb erinevaid ruumi kasutajaid. Jõgi, teed, rajad, mitmekesisus, urbaansus, kvaliteet, teenused.
Äramärgitud tööd: "MAJA TEE INIMESTELE" - Risto Koort, "KALA" - Merilin Mets, "PANDA" - Sigmar Sten Kõiv, "LOODUSLAPS" - Triin Torb (Saue Gümnaasium, juhendaja Ave Kongo), "MINU UNISTUSTE KODUTÄNAV" - Johanna Heinsoo (Gustav Adolfi Gümnaasium, juhendaja Anita Karma), "HEA TÄNAV" - Eerika Kisseljova, "TÄNAV UNISTUS" - Ingeli Saar (Tallinna Kunstigümnaasium, juhendaja Annike Soodla).
Gümnaasiumi auhinnatud tööd:
I - II koht: "LIHTNE JA TURVALINE" - Helena Hanna Maija Aadli (Tartu Kunstikool)
I-II koht: "VINTAGE KODUTÄNAV" - Marleen Helimets, Merris Kivisoo (Suure-Jaani Gümnaasium, juhendaja Reeda Sadam)
III koht: "KÕRGTEHNOLOOGILINE VANAEMA AED" - Lisanna Unt (Tartu Kunstikool)
Äramärgitud tööd: "ÖKOTÄNAV" - Polina Novikova (Tallinna Linnamäe Vene Lütseum, juhendaja Irina Pauri), "PEEGLIPARK" - Diana Michelson (Tartu Kunstikool).
Lisaks anti eraldi koolide arvestuses välja preemia hea ja ühtlase tööde taseme eest Saue Gümnaasiumile eesotsas kunstiõpetaja Ave Kongoga.
Põhikooli zhürisse kuulusid arhitektid Toomas Paaver ja Karli Luik ning disainer ja linnaaktivist Juho Kalberg. Gümnaasiumi zhüriisse kuulusid arhitekt Yoko Alender, Arhitektuurimuuseumi pedagoog ja kunstiõpetaja Kadi Kriit ning arhitekt ja Tallinn Bicycle Week eestvedaja Tõnis Savi.
Täname omalt poolt konkursi toetajaid: Eesti Kultuurkapital ja Kultuuriministeerium, Viking Line, kirjastus Yoko Oma ja Eesti Kunstiakadeemia kirjastus, Tallinna Ülikooli kirjastus, Trilevik, VMT Tehased, Eesti Arhitektuurimuuseum.
Täpsema info toimunud konkursi kohta leiad kodulehelt www.nooredarhitektid.ee
Õnnitleme auhinnaliste kohtade autoreid, täname kõiki konkursil osalenud õpilasi vahvate joonistuste ja mõtete eest ning kohtume juba 2017 a. konkursil!
Juba kolmandat aastat järjest toimub Linnalabori eestvedamisel üle-eestiline kooliõpilaste arhitektuurikonkurss, mille teema on sel aastal "Minu unistuste kodutänav". Konkursile ootame koolinoorte mõtteid, ettepanekuid ja soove selle kohta, milline on üks tõeliselt hea, inimmõõtmeline ja lapsesõbralik tänavaruum. Konkursitööde tähtaeg on 31. oktoober ning spetsialistidest koosnev zhürii valib välja parimad kahes vanusegrupis (5.-9. klass ja 10.-12. klass).
Parimaid võistlustöid esitletakse 14.-26. novembril toimuval näitusel Kullo lastegaleriis, Kuninga 6, Tallinn.
Konkursist lähemalt: http://nooredarhitektid.ee/
Kontakt: Siiri Treufeld, siiri@linnalabor.ee või Jaak Sova jaak@linnalabor.ee
Lastekaitsepäeval, 1. juunil toimus Linnalabori ruumihariduse meeskonna eestvedamisel Tallinna Kadrioru Saksa
Gümnaasiumi 4. ja 8. klassi õpilaste juhitud linnaretk, mille käigus soovisime
juhtida tähelepanu sellele, milliste mõtetega liiguvad linnaruumis meie
järeltulijad. Samuti soovisime teada saada, kuidas muuta linnaruum lastele
ligipääsetavamaks ja atraktiivsemaks.
Teekond viis Politseipargist Kadriorgu mere äärde ning retke
kestel näitasid lapsed, millised kohad on nende jaoks köitvad, mängulised ja
põnevad, millised ohtlikud, ebameeldivad või igavad. Kirjeldati ka koolitee
valikuid sõltuvalt keskkonnast. Nii selgus, et lapsed käiksid koolis kõige
parema meelega jalgsi, kui kõnniteed poleks auklikud, tolmused või porised, kui
teeperved oleksid sõiduteest eraldatud hekikestega. Mh tehti ettepanek rajada
Kadrioru Parki ja Torupilli Selveri juurde (viimane asub Kadrioru Saksa Gümnaasiumi
vahetus läheduses) (elektri)jalgrataste laenutuspunkt, et Pirita suunast
tulevatel lastel oleks mugav läbi Kadrioru rattaga kooli sõita. Samuti oleks sealne
rattalaenutus hea lahendus turistidele linnas liikumiseks.
Mere äärde jõudes leidsid lapsed, et tulevane Reidi tee
ehitus muudab mereääre suletumaks, ligipääs praegu mängulisele looduslikest
kividest ääristatud liivarannale poleks enam kutsuv ning kindlasti käiksid lapsed mere ääres praegusest vähem.
Linnalabor tänab retke juhtimise eest Kadrioru Saksa
Gümnaasiumi 4. ja 8. klassi õpilasi ning nende kunstiõpetajat Jaanika Kalli. Täiskasvanutena
püüdkem meeles pidada, et kavandades hea ja atraktiivse avaliku ruumi lastele,
kujundame ühtlasi mõnusa ruumi ka täiskasvanutele.
MTÜ Linnalabor 2009- | Telliskivi 60A, Tallinn / juhatus [ät] linnalabor.ee
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License